top of page

Integracja sensoryczna

Człowiek w swoim świecie otoczony jest przez mnóstwo napływających z każdej strony bodźców. Codziennie widzimy i dotykamy olbrzymią ilość przedmiotów o różnych kształtach, kolorach, fakturach, słyszymy przeróżne dźwięki, smakujemy potrawy, czujemy intensywne zapachy, czujemy także swoje ciało, kierujemy nim, żeby wykonać określoną aktywność. Te wszystkie czynności, które wykonujemy, wymagają zaangażowania ze strony układu sensorycznego. ponieważ człowiek odbiera świat poprzez zmysły. Prócz popularniejszych: dotyku, wzroku, węchu, smaku i słuchu, mamy jeszcze dwa zmysły: przedsionkowy i proprioceptywny. Choć są mniej znane od powyższych pięciu, to razem ze zmysłem dotyku są bazowymi systemami człowieka, na podstawie których dojrzewają pozostałe zmysły.

Jeżeli w naszym organizmie wszystkie napływające z zewnątrz informacje są odbierane i przetwarzane poprawnie czyli proces integracji sensorycznej przebiega bez zakłóceń – widzimy świat jako przyjazne środowisko. Potrafimy trafnie ocenić sytuacje w której się znajdujemy i co najważniejsze, nasze reakcje są adekwatne do sytuacji, która nas spotkała. Gdy dotkniemy gorącego garnka – cofamy rękę, kiedy muzyka w radio gra bardzo głośno– ściszamy odbiornik a jeżeli czujemy, że jedzenie nieświeżo pachnie – rezygnujemy z konsumpcji.

 

  • Integracja Sensoryczna to sposób porządkowania przez mózg informacji, odbieranych przez zmysły. Pozwala człowiekowi na celowe działanie, właściwe reakcje organizmu, umożliwia również selekcję informacji i odwołuje się do wcześniejszych doświadczeń.

  • Integracja Sensoryczna jest procesem, który zachodzi poza świadomością, podobnie jak oddychanie a jej rozwój zaczyna się już w życiu płodowym, a więc towarzyszy nam od początku do końca życia.

Zachowania, które wskazują na problemy z integracją sensoryczną:

  • Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy

  • Ma trudności z jedzeniem

  • Jest słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się

  • Nie jest samodzielne

  • Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze

  • Często wpada na stojące przedmioty

  • Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza

  • Przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła

  • Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała

  • Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika

  • Porusza się nieadekwatnie do sytuacji - zbyt wolno lub zbyt szybko

  • Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania

  • Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze

  • Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu

  • Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody

  • Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci

  • Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego

  • Nie znosi metek od ubrań

  • Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy

  • Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw

  • Nie adekwatnie dopasowuje siłę do zadania

  • Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku

  • Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko

  • Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności

  • W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu

  • Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboką wodę, szybką jazdę na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo.

  • Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki


Zachowania, wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną u małych dzieci:

  • Jest nadmiernie płaczliwe

  • Ma problemy ze snem - często wybudza się w nocy

  • Nie lubi być brane na ręce, przytulane

  • Nie toleruje spacerów

  • Nie toleruje ostrego światła

  • Jest bardzo wrażliwe na dźwięki

  • Zwykle płacze podczas kąpieli

  • Nie lubi jeździć samochodem

  • Ma trudności z jedzeniem

  • Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy

  • Unika kontaktu wzrokowego

  • Jest w ciągłym ruchu, potyka się o własne stopy

  • Jest nadmiernie spokojne

  • Ma trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłuższą chwilę bawić się jedną zabawką

  • Nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy 

bottom of page